Operan Klara 2019

Det finns mycket kulturell expertis i Lovisa och återflyttaren Maria Linde samlade åren 2018-2019 ihop många kulturproffs och amatörer i nejden då hon arbetade som visionär, producent och solist i Operan Klara (Bizets Carmen). Linde bearbetade och översatte librettot till Carmen och flyttade händelserna till Lovisa till förbudslagstiden.

Tomas Takolander var kapellmästare, som regissörer fungerade Päivi Storgård och Elli Saharinen och Titta Tunkkari var koreograf. Operan Klara var en stor framgång; alla 5 föreställningar såldes ut redan under premiären (ca 800 biljetter) och pressen var i lågor:

Maria Lindes idé är ..lika logisk som smart och hela projektet, att sätta upp Carmen på svenska i Lovisa med huvudsakligen amatörer, så vansinnigt att det inte kunde annat än lyckas.

Mats Liljeroos, Hbl

Carmen med lokalt stuk är en pärla som lyser klart… en såhär bra föreställning upplever man ytterst sällan

Egil Green, Östnyland

Efter operan Klara bestämde sig en del av teamet bakom succén att grunda en förening, för att också i fortsättningen kunna producera högklassig opera och musikteater i Lovisa. Detta var startskottet för Lovisa Operaförening rf.

Klara -ooppera 2019

Loviisassa on paljon kulttuurista erityisosaamista. Paluumuuttaja Maria Linde kokosi vuosina 2018-19 yhteen seudun  kulttuurialan ammattilaisia ja harrastajia
toimiessaan Klara -oopperan (Bizet’n Carmen) visionäärinä, tuottajana ja solistina. Maria Linde käänsi ja muokkasi Carmen -oopperan libreton ja siirsi tapahtumat kieltolain aikaiseen Loviisaan.

Kapellimestarina toimi Tomas Takolander, ohjaajina Päivi Storgård ja Elli Saharinen ja koreografina Titta Tunkkari. Esitys oli menestys – liput kaikkiin viiteen näytökseen (800) myytiin loppuun jo ensi-illan aikaan ja lehdistö hehkutti:

Maria Linden idea on yhtä looginen ja mainio kuin koko hanke –  tuoda Carmen ruotsinkielisenä, pääosin amatöörivoimin toteutettuna esityksenä Loviisaan – jotain niin hullua,  ettei siinä voi muuta kuin onnistua.

Mats Liljeroos, Hbl

Paikallisesti sävytetty Carmen on helmi, joka loistaa kirkkaana… Näin hyvästä esityksestä pääsee nauttimaan vain äärimmäisen harvoin.

Egil Green, Östnyland

Esityksen jälkeen joukko tiimiläisiä päätti menestyksen myötätuulessa perustaa yhdistyksen, jonka turvin jatkossakin olisi mahdollista tuottaa korkeatasoisia ooppera- ja musiikkiteatteriesityksiä Loviisassa. Lähtölaukaus Oopperayhdistykselle oli ammuttu.

Klara-ooppera, torilla